Juliana Flodin

Kategori: Träning

Motivation till att träna

Fått frågan flera gånger hur jag hittar motivationen till att träna så tänkte dela med mig av det i ett inlägg. Det svåraste var i början innan jag fick träningen som en rutin varje dag. Jobbigast var att ta sig till gymmet. För när man väl är där flyter allt på. Jag satte upp olika mål och började följa olika fitness konton på instagram. Okej det kanske ger en lite ångest ibland men samtidigt får det i allafall mig att tänka nej nu jäklar och inspo till nya övningar! De dagar jag känner åh nej jag orkar inte träna går jag dit ändå. Behöver inte köra värsta monsterpasset men lite är bättre än inget. Oftast slutar det med att jag blir as pepp när jag är på gymmet sen ändå. Eller så kan man gå en sväng istället. Nya träningskläder ger mig motivation också! Har man nya fina kläder vill man ju använda de. Jag har även som mål att vara på gymmet någon gång mellan 9 och halv 12 på morgonen. Då kan man inte tänka nej jag går dit senare så slutar det med att man inte går dit alls. Har nog inte så mycket mer tips. Det gäller att vara envis i början sen kommer träningen bli en rutin och inte lika jobbbigt att ta sig till gymmet. Måste säga att jag inte är något proffs på det här utan det här är saker som funkar för mig. Har någon annan bra tips får den gärna kommentera. Puss & kram!

Femimal & Fitnessguru

Tänkte visa lite olika produkter jag äter. Innan träning tar jag en tablett Abs-ord från Femimal och under träningen dricker jag aminosyror från Femimal och Fitnessguru. Har två olika eftersom jag tar det varje dag och tycker det blir tjatigt med samma smak. Måste dock beställa nytt protein mitt är slut. Fast det är jag dålig på att ta faktiskt. 

Nu mot gymmeeet!

Intervaller

Kom precis hem från gymmet. Körde intervaller i 40 minuter och ben/rumpa (min favorit hehe). När jag kör intervaller springer jag först 10 minuter i vanligt tempo eller går fort. Sen 1 minut as snabb löpning, 1 minut långsamt så att man nästan skulle kunna gå, 1 minut as snabbt, 1 minut långsamt ja ni fattar. Pulsen ska liksom precis hinna gå ner innan man löper snabbt igen. Testa er fram vilket tempo som passar er. Man kan även ställa sig på kanterna av löpbandet och stå still varannan minut men jag föredrar att springa riktigt långsamt istället. Kör varannan så i 20 minuter sen avslutar jag med 10 minuter löpning i vanligt tempo eller går snabbt. Lovar er man är helt slut efter men det är skönt! 

Man lever bara en gång

Brukar inte skriva långt eller dela med mig av "privata" saker längre så tänkte göra det nu. Som ni kanske vet opererade jag brösten i juni förra året. Då fick jag inte träna på 3 månader vilket ledde till att jag gick upp lite i vikt. Menar verkligen INTE att jag var tjock men lite rundare blev jag. Hade även helt tappat motivationen till träning innan jag oprerade mig så tränade inte på ett bra tag och åt dåligt. I september när det hade gått 3 månader efter min operation hade jag motivation och tog tag i allt igen. Mätte min midja i helgen för första gången på länge och det visade att jag har blivit hela 14 cm mindre runt midjan sen i sep. Så stolt över mig själv! -14 cm är tusan mycket! Det jag vill visa med det här inlägget är att man kan få resultat UTAN att utesluta tex sötsaker, bröd, chips, pommes, pizza osv helt. Man måste få njuta och leva också. Håller nog inte i längden att utesluta sånt helt. Jag äter bara "onyttigheter" någon gång på helgen och tränar 5-6 dagar i veckan. Pasta har jag dock slutat äta helt. Inte ätit det på över 8 månader nu och det är för att annars skulle jag göra det varje dag haha bara för att det är så smidigt och jag hatar att laga mat. Likadant med vitt bröd. Äter helt normalt annars och har bara råris, broccoli eller sallad till istället. Så till alla ni tjejer som tror att man bara kan få resultat och gå ner i vikt genom att utesluta sötsaker helt...tänk om! Man lever bara en gång, kram!

Glad tjej!

Tränade efter skolan fast att jag är sjuk fortfarande. Gick bra ändå! Klev ut därifrån som en mycket glad tjej! Som sagt, lätt för att bygga muskler osv.... Har gått ner 2 kg från förra veckan!! Allt genom att bara äta oftare, tänka mer på vad jag äter, dricka mycket vatten och röra på mig. Jag må ha tränat tills händerna blöder som ni ser ovan men så värt. Hoppas det fortsätter lika bra! Trodde inte jag skulle ha gått ner något eftersom jag varit sjuk och inte kunnat tränat så mycket som jag egentligen vill. Åt även gotti i helgen. Ett bevis på att man inte blir tjock av att unna sig onyttigheter ibland flickor! Har även inte varit ute på 3 helger dvs inte druckit någon alkohol alls. Det har nog gjort mycket!

Hur jag hittar min motivation

Tänkte svara på en fråga jag ofta får höra, fått kommentarer och mail om. Ni frågar ofta hur jag hittar motivationen till att träna. Först kan jag erkänna att jag är riktigt dålig på att svara när ni skriver långa fina saker till mig. Det är inte för att jag är dryg utan för att jag är dålig på att ta komplimanger. Blir verkligen as glad men samtidigt typ obekväm och så slutar det med att jag inte svarar istället. Haha låter kanske lite knäppt och det är något jag ska bli bättre på! Aja tillbaka till svaret på en frågan. Motivationen till min träning får jag nog mest genom att jag är riktigt envis och bestämd som person! Brukar även tänka "nej du kan!!!" när jag känner att jag håller på att vilja kliva av löpbandet eller gå hem från gymmet. Brukar även sätta upp bilder på snygga kroppar innanför garderoben eller på något ställe jag kan se de ofta. Bakgrundsbild på mobilen är smart. Det ger faktiskt mycket motivation! 

En gång till

Denna låt, jag blir så himla glad av att lyssna på den. Lyssnat på den om och om igen idag haha! Körde styrka i 1 timme sen 30 min på crosstrainern efter skolan. Körde ju 30 min på löpbandet imorse men kunde inte hålla mig från att köra ännu mer kondition. Lunchade efter gymmet och det behövdes kan jag säga, så hungrig! Nu är det dags att hoppa in i duschen!

Kost & träning

Precis käkat mat! Matkorn, broccoli, tomat, lök, oliver och lite köttfärssås. Eller mest sås, gillar inte kött så mycket för er som inte visste det så blir mest sås. Igår började jag med att försöka tänka mer på vad jag äter och byta ut saker jag äter mot nyttigare alternativ. Som idag då jag åt matkorn istället för pasta. Ska även försöka äta oftare! Äter oftast bara 2 gånger om dagen i vanliga fall vilket kanske inte är så bra. Idag har jag varit duktig med det! Frukost mitt i veckan för första gången på månader haha! Kan hända att jag äter frukost någon gång på helgen i vanliga fall. Till frukost blev naturell yoghurt med solroskärnor, äpple som ett litet mellanmål i skolan, skolmat sen nu middag då. Hoppas det håller i sig! Nu är det en ordentlig förändring som gäller! Min träning har jag även ökat. Har ju lagt på mig ett par kilo sen jag la av med att träna så mycket som förr. Vill komma iform helt nu igen innan balen och studenten. Är inte ett dugg nervös över att jag ska hinna det heller eftersom jag verkligen har riiiktigt lätt för att bygga muskler. Vilket är toppen! Tycker det är riktigt roligt att hålla på med träning och kost. Mår som bäst då! Vet inte riktigt varför det försvann ett tag där? Tycker i allafall det är riktigt roligt att jag kommer göra allt ordentligt igen. Eller kanske bättre än för ca ett år sen. Under mina två första år på gymnasiet kan jag erkänna att jag knappt åt något och tränade som en tok! Aja, nog om förflutna dumheter.

Smoothies som jag gjorde igår till mig och Rickard:

1 banan, jordgubbar, blåbär, lite naturell yoghurt och kanel på (som ökar förbränningen). För att bli lite mer mätt brukar jag även ha i linfrön.  

5 rumpövningar

Här kommer några tips på olika rumpövningar jag brukar göra ibland. Dessa övningar kan man göra hemma eller på gymmet!

♥ Utfall med ben på stol

Gör ett vanligt utfall men håll det bakre benets fot på en stol. Detta gör att det känns mest i rumpan, men framlår och baklår tränas också. Jag brukar göra 15x3 på resp/ben.

Kettlebell swing

1. Ställ dig med fötterna mer än axelbrett över kattlebellen. Lyft upp den med båda händer.

2. Börja rörelsen med att sakta sätta kettlebellen i gungning.

3. När kettlebellen är längstbak mellan benen så rätar du samtidigt ut benen, höften och ryggen (som om du gör ett kraftfullt hopp) och skickar därmed fram kettlebellen.

4. När kettlebellen börjar närma sig ögonhöjd dra då så explosivt du kan ned kettlebellen mellan benen.

5. I slutläget när kettlebellen är mellan dina ben igen exploderar du igen och skickar upp kettlebellen.

Benkickar 

Böj dig framåt med raka armar mot en pall/bänk. Stå på ena benet på tå, andra benet rakt upp i luften. Gör små pendelrörelser med rakt ben. Kör 20-40 stycken på resp/ben.

Bollrullning

1. Lägg dig på golvet med rumpan ca 30 cm från pilatesbollen. Lyft upp fötterna på bollen så att dina vader har kontakt med golvet. Spänn magen, håll ihop fötter och knän.

2. Lyft upp dina höfter så att bara axlar, övre rygg och huvud har kontakt med golvet. Spänn rumpan och dra bollen mot kroppen med hjälp av hälarna och sedan tillbaka. 

♥ Smiska dig själv/ knåda den

Låter kanske konstigt men det är sant! När musklerna på framsidan är för stela kan musklerna på baksidan (rumpan) inte arbeta optimalt. Genom att banka på skinkorna aktiverar du nervsystemet så att musklernas sammandragningsreflex förbättras. Det ger dig fastare former. Slå med öppen hand och var inte rädd för att ta i. 

Genom att massera längs kanten av bäckenet och längst yttersidan av låren blir nervsystemet mer aktivit och sammandragningen i musklerna förbättras. Du ska massera så att du verkligen känner utan att det gör ont. massera i ca 20-30 sekunder längst med kanten så aktiveras musklerna.

Du får pröva dig fram och se vilket av de som funkar bäst!

Förändring

 

Suttit och tittat gamla bilder på min kropp och jag blir fan ledsen rent ut sagt. Mina muskler och allt är borta!! :( Förr var jag tjejen som verkligen tränade VARJE DAG minst en gång om dan. Kunde cykla en mil till gymet, springa i 45 min sen köra massa olika övningar i 1,5 timme sen cykla hem. Gick PW eller sprang varje dag hemma också utöver det och ibland övningar hemma för variation. Var riktigt träningsgalen! Ibland nästan för mycket... Sen skaffade jag förhållande och blev förhållande tjock typ HAHA! Nej men tjock kan jag verkligen inte säga att jag är nu men mycket mindre muskler har jag. Tränar fortfarande lite då och då men inte alls lika mycket som då. Älskar att träna! Det är det bästa jag vet! Men har inte tagit mig tiden till det och när ens partner inte vill träna så blir man inte så taggad heller och vill hellre kolla film. MEN NU ska jag bli mig själv igen! Den tjejen jag egentligen är och mår bra av att vara! Nu är det dags för förändring! Gillar inte alls hur jag ser ut nu för det är inte jag. Inte bara utseendet det handlar om utan även att jag mår så mycket bättre i kroppen och huvudet av att träna. Tänker verkligen inte sluta äta onyttigheter helt för man måste få njuta lite extra ibland. Bland det värsta jag vet är när tjejer slutar äta onyttiga saker helt och säger "ååååh jag är så sugen på godis osv" JAH!? Gör något åt saken och ät då!! Lite onyttigheter ibland gör en inte tjock.

 

Lägger inte ut bilder på smala/tränade modeller som motivation till det här inlägget för det enda som gör mig motiverad just nu är jag själv (förr). Så från och nu ska jag bli mitt riktiga gamla jag igen som jag mår bra av att vara!